Czemu paliwo w Polsce jest drogie?

Paliwo powinno istnieć tanie – temu stwierdzeniu podporządkowana jest praktycznie cała strategia zagraniczna USA. W Polsce politycy ceną benzyny się nie przejmują. Inaczej nie da się wyeksplikować tego, że za jeden litr PB 95 należy zrewanżować się powyżej 5 zł, z czego większość to podatek.Patrząc na cenniki mijanych po drodze stacji paliw można oprzeć się wrażenie, że mamy w Polsce do czynienia z jedną wielką zmową producentów benzyny. Jednak za wysoką cenę paliwa nie wolno winić właścicieli stacji benzynowych – ich marża ale wręcz w niewielkim stopniu kształtuje koszt jednego litra tego cennego surowca.

Co wpływa na cenę paliwa? W dużym uproszczeniu cenę paliwa kształtują dwójka czynniki:

  • cena ropy na rynku światowym,
  • obciążenia podatkowe.

 

Większość benzyny w Polsce pochodzi z Rosji, którą rafinerie kupują za dolary na giełdzie w Londynie. W związku z tym danina tego surowca zależna jest od chwili tego, ile trzeba zapłacić zbyt baryłkę na giełdzie a odkąd wartości złotówki w stosunku do dolara. Im złotówka silniejsza, tudzież wypłata ropy na giełdzie niższa, tym mniej rafinerie muszą za nią zapłacić.

Więcej na ten myśl w artykule Krzysztofa Kolanego Jak żyć z benzyną po pięć złotych?

Drugim czynnikiem są obciążenie podatkowe.

Do skarbu państwa trafia powyżej 50% kwoty, jaką płacimy za 1 litr paliwa. W ekipa ceny końcowej (bez marży stacji) wchodzi:cena w rafinerii bez podatku – teraz 1 litr PB 95 kosztuje ok. 2,4 zł, tudzież ON 2,8 zł,akcyza na PB 95 wynosi 1,56 zł, i na ON 1,04 zł,opłata paliwowa zbytnio PB 95 to 95,19 zł/m3 (czyli ok. 10 groszy na litrze), i za ON 239,84 zł/m3, (czyli ok 23 groszy na litr),VAT –  dla PB 95 ok. 0,85 zł natomiast dla ON ok. 0,81 zł.Składniki ceny paliwaPB 95ONCena w rafinerii2,40 zł2,80 złAkcyza1,56 zł1,04 złOpłata paliwowa0,09 zł0,10 złVAT0,85 zł0,81 złMarża stacji (ok. 3,5 – 5%)0,25 zł0,25 złSuma5,15 zł5,00 złW zeszłym roku wpływy do budżetu z tytułu opodatkowania paliwa (benzyny, ropy, LPG) niepoważny ponad 23 mld zł, co stanowiło ok 9% dochodów państwa.

W teorii środki te powinny pójść na utrzymanie, odnowienie i budowę infrastruktury drogowej. Trudno powiedzieć, azaliż no tak jest w rzeczywistości. Budżet państwa zyskuje, jednakże tracą na tym przeciętni obywatele, dla których wyjazd samochodem stała się luksusem.

Bez wątpienia wysoka wypłata paliw będzie miała przeczący ranga na gospodarkę – ceny większości towarów uzależnione są od momentu kosztów transportu, i te z kolei skorelowane są z ceną paliwa. Jeżeli ta jest wysoka, to drożeje większość produktów dostępnych w sklepach.

W dużym uproszczeniu wolno napisać, że mieszkaniec wydaje więcej, jakkolwiek dostaje mniej w zamian. Biorąc to pod uwagę, ranga winien się zastanowić, azaliż nie zrezygnować lub jakkolwiek zniżyć akcyzę na paliwa.

Z całą pewnością tania benzyna jest czynnikiem stymulującym gospodarkę zaś wpłynęłaby na powiększenie konsumpcji.Paliwo w Polsce jest zbytnio drogie Cena paliwa w poszczególnych krajach Unii Europejskiej kształtuje się mniej więcej na tym samym poziomie natomiast wynosi ok. 5,1 zł. Zatem średnia w UE odpowiada „polskiej cenie”.

Rządzący podkreślają, że to natomiast faktycznie o wiele mniej niż w Niemczech azaliż Francji, gdzie zbytnio 1 litr PB 95 trzeba zapłacić ponad 6 zł.

Jednak w Polsce zarobki są o wiele niższe, oraz co zbyt tym idzie, zbyt średnią pensję możemy kupować o wiele mniej paliwa niż Belgowie, wprawdzie płacimy bez mała tyle samo.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s